måndag 30 augusti 2010

Gratis

Jag ser att ETC söker en republikansk debattör. Jag ska förenkla lite: Det behövs ingen debattör. Det behövs ingen debatt. Det finns bara ett litet fåtal, väldigt, väldigt enkla fakta.

För det första: I Sverige ska alla vara jämlika. Ingen ska komma undan med mutor, ingen ska födas med förtur till ett jobb. Allt annat vore politiskt självmord att hävda, och lika självklart borde det vara att kungafamiljen inte ska undantas.

För det andra: De av monarkister så omhuldade PR-vinsterna är skit. Lappri. Jag citerar en intresserad amerikansk bekant: "de amerikaner som känner till den svenske kungen gör det antagligen tack vare Minnie the moucher." Inte ens om det vore PR-mässigt lönsamt med kungafamiljen vore det försvarbart - det är som att hävda att boforsmutor är bra för de räddar svenska jobb. De är fortfarande fel.

För det tredje: Det är inte "trevligt med kungafamiljen." Det är en skymf mot alla tankar på jämlikhet och demokrati. Sånt kan bara vara trevligt om man totalt förlorat all kontakt med vad som faktiskt pågår på planeten. Det som kallas trevligt handlar i själva verket om priviligierade människor du inte känner. Betala din Britney Spears-skatt i skiv- och modebutiken om du vill, men för du upp den på min skattsedel blir jag förbannad.

För det fjärde: Monarkin är inte "billig." Varje krona lagd på kungafamiljen är lika fel spenderad som en boforsmuta. Varje krona innebär en liten politisk och moralisk bankrutt, ett litet nederlag för själen och tanken.

Jag skäms över denna odemokratins galjonsfigur. Det är kanske inte den värsta orättvisan i vårt land eller det största systemfelet, men det vore så enkelt, så enkelt att rätta till. Det är dags att vi gör det.

Så; CC by CC. Tryck'em and weep.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar