tisdag 8 november 2011

Den årstiden


Det här är en liten samling, en kollektion, ett axplock, en bukett om man så vill, av erfarenheter av SJs omsorg om sina kunder och sin erbjudna tjänst (eller, i något enstaka fall, sådana erfarenheter gjorda av mig någorlunda närstående bekanta, men jag har inte tagit med något fall där jag inte vet vem den drabbade var, och när det inträffade). Kärleksförklaring vill jag inte kalla det.

  • Veckan före jul 2009 berättade jag för en kollega som tänkte sig att flytta till Knivsta och börja tågpendla att det livet var helt ok. Samma kväll var den första med totalt kaos på Stockholms central.
  • Under en period av över två arbetsveckor under vintern 2010-2011 reste jag två gånger per arbetsdag och hade inte en enda arbetsdag där inte antingen ditresa eller hemresa (eller båda) var försenade med minst 100%. De flesta dagarna var bägge resorna så sena och under hela perioden var det en enda resa som kom fram i tid.
  • För den som arbetar med informationsteknologi är SJs (assisterade av Trafikverket eller vad de nu kallar sig) informationsspridning tidvis helt surrealistisk. Vid ett och samma tillfälle har jag till exempel observerat
    • en version från lokföraren
    • en version från ombordpersonal ombord på tåget
    • en version från ombordpersonal på perrongen (jag vet inte om de borde kallas överbordpersonal eller något annat fyndigt)
    • en version i skyltning på perrongen
    • en version i skyltning vid perrongens början
    • en version på informationstavlan i centralhallen
    • en version - som med korta mellanrum ändrades - i högtalarsystemet
    • ...alla olika (med viss reservation, det är med heisenbergsk osäkerhetsgrad förknippat att försöka observera alla dessa informationsplatser samtidigt så det kan hända att de olika versionerna faktiskt i viss mån stämde överens vid några tidpunkter)
  • Vid ett tillfälle hördes tågpersonal ursäkta bristen på sittplatser (där åtskilliga passagerare köpt sittplatsbiljett) med orden "någon har glömt att koppla på den vagnen"
  • Över högtalarsystemet har jag informerats om att ett tåg inte kan avgå som planerat eftersom "tågpersonalen saknar kompetens". Jag vet fortfarande inte vad de menade egentligen.
  • Flera gånger jag hört den käcka formuleringen "tåg förtielva som nu inkommer försenat och som skulle ha vänt 17.41 som tåg förtitolv kommer istället att bli tåg förtitretton klockan 18:11", vilket måste vara ett helt briljant sätt att förbättra förseningsstatistiken eftersom inställda tåg enligt SJs evangelium inte är försenade. Den insparade förseningsersättningen uppgår f.ö. till ungefär en halv dubbeljapp. Jag antar, möjligen lite krasst, att någon chef på SJ får bättre bonus av detta.
  • Då och då rekommenderas uppsalapendelns passagerare att ta "det efterföljande tåget till Uppsala och Gävle som avgår om 8 minuter från spår 18 norra". Detta är bara komiskt om man vet att uppsalapendeln går från spår 3, och att sträckan mellan spår 3 och spår 18 norra tar ungefär 7 minuter att tillryggalägga (utan att springa och utan packning).
  • Jag har tappat räkningen på alla stort uppslagna artiklar och intervjuer om hur SJ ska "undvika kaos nästa vinter." Jag undviker numera sådana artiklar, eftersom de osvikligt följs av förseningar dagen efter att jag läst dem.
  • Jag har tröstat gråtande resenärer. Du tror mig kanske inte men det är faktiskt sant.
Jag har slutat lösa in "förseningsgarantin" - men det var nog ingen som trodde något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar